پمپ ها, تجهیزات دانه بندی

پمپ دوغاب یا اسلاری چیست؟

پمپ اسلاری، دوغاب یا پمپ لجن کش و گل کش معمولا به یک دسته از پمپ ها گفته می شود.

برای آشنایی بیشتر با دوغاب و انواع آن بر روی اینجا کلیک کنید.

 اما پمپ اسلاری چیست؟

یک پمپ اسلاری نوعی از پمپ است که برای پمپاژ کردن مایعاتی که به همراه آن ها جامد وجود دارد طراحی می شود مثل آب گل یا ترکیب آب و ماسه یا آب و مواد معدنی

پمپ های دوغاب در طراحی و ساخت با دیگر پمپ ها متفاوت هستند تا با انواع مختلف دوغاب سازگار شود که از نظر غلظت جامدات، اندازه ذرات جامد، شکل ذرات جامد و ترکیب محلول متفاوت است.

پمپ های دوغاب قوی تر از پمپ های مایع معمولی است. در این پمپ ها به دلیل تماس با ذرات ساینده قطعات درگیر با سیال یا قابلیت تعویض راحت تری دارند یا با بهبود کیفیت موادی که از آن ها ساخته شده اند عمر بیشتری نسبت به پمپ های آب معمولی دارند.

 به صورت کلی پمپ های گریز از مرکز، جابه جایی مثبت و گردابی را می توان برای دوغاب استفاده کرد. پمپ های سانتریفیوژ مناسب برای دوغاب معمولا در محل هایی که سایش زیادی دارند وابسته به نوع کارکرد و نوع دوغابی که با آن سر و کار دارند از پوشش های لاستیکی یا فلزی یا آلیاژ های مقاوم برای شرایط کاری خود استفاده می کنند. نوع نصب پمپ های گریز از مرکز بر اساس حالت نصب افقی و عمودی و براساس نوع نصب معلق یا شناور می باشد.

دوغاب معمولا براساس غلظت مواد جامد طبقه بندی می شود. طبقه بندی مهندسی دوغاب شامل: غلظت، اندازه ی ذرات موجود در دوغاب، شکل و وزن به منظور تعیین شدت سایش است.

انتخاب پمپ های دوغاب دشوارتر از انتخاب پمپ های آب و مایعات است. پارامتر های متعددی در طراحی این پمپ ها اثر می گذارند و متناسب آن باید اصلاحات زیادی باید در آن ها نسبت به پمپ های آب معمولی انجام شود. اصلاحات انجام شده بر روی سایش و توان یا اصطلاحا اسب بخار این پمپ ها اثر می گذارد.

سرعت محیطی پروانه یکی از ویژگی های اصلی در طبقه بندی پمپ های دوغاب است. سرعت باید مطابق با طبقه بندی های سایش باشد تا به دلیل سایش زیاد مواد جامد مدت زمان عملکرد پمپ از لحاظ اقتصادی در مقابل هزینه آن مناسب باشد.

قبل از انتخاب پمپ دوغاب مناسب باید هد مناسب، دبی جریان مورد نیاز، ظرفیت جا به جایی مواد جامد، راندمان و توان، سرعت و NSPH را در نظر گرفت.

پمپ های دوغاب به طور گسترده در حمل جامدات ساینده در صنایعی مانند معدن، لایروبی و فولاد استفاده می شود. این پمپ ها اغلب به گونه ای طراحی می شوند که برای استفاده های سنگین مناسب می باشند. بسته به فرایند استخراج، برخی از دوغاب های خورنده هستند و برخی دوغاب ها ساینده که برای این پمپ ها و بخش های مختلف آن ها متناسب نوع موادی که پمپاژ می کنند باید از آلیاژ های مخصوص خود و طراحی های منحصر به فرد برای کاهش خرابی های ممکن استفاده نمود.

1 دیدگاه در “پمپ دوغاب یا اسلاری چیست؟

  1. شن گستر گفت:

    با تشکر از محتوا هایی که قرار می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *