تجهیزات دانه بندی

هیدروسیکلون-بخش اول تعاریف

مختصری از کاربرد هیدروسیکلون در صنایع

مقدمه

هیدروسیکلون از جمله دستگاه هایی است که وظبفه ی جداسازی مواد در صنایع مختلف را برعهده دارد. به صورت مثال از هیدروسیکلون در صنایع پتروشیمی برای جداسازی چند مایع با چگالی مختلف استفاده می کنند یا به صورت مثال در صنعت کشاورزی هیدروسیکلون ها جهت جداسازی گل و شن و ماسه از آب به عنوان تصفیه ی آب استفاده می شود.

هر هیدروسیکلون یک ورودی و دو خروجی دارد.

ورودی هیدروسیکلون از بدنه ی کناری آن انجام می شود و خروجی آن در دو سمت آن به صورت عمودی قرار دارد یکی در بالای دستگاه و دیگری در پایین دستگاه قرار دارد. وابسته به هر صنعت ورودی مطلوب و خروجی مطلوب ارتفاع و ابعاد هیدروسیکلون مورد استفاده متفاوت می باشد.

 

تفاوت بین سیکلون و هیدروسیکلون(Hydrocyclone Vs Gas Cyclone)

 

نکته ای که اینجا بیان آن حائز اهمیت می باشد تفاوت بین هیدروسیکلون و سیکلون گاز است.

عمل جداسازی در هیدروسیکلون ها بر بستر یک سیال انجام می پذیرد حالا اگر این سیال مایع باشد به این دستگاه هیدروسیکلون می گویند و اگر این سیال هوا یا گاز باشد به این دستگاه سیکلون گاز می گویند.

البته نام سیکلون بار معنایی عام دارد و هم به هیدروسیکولون ها و هم سیکلون های گاز اطلاق می شود

H15623d0cc9964ebd96db91dae8b8d9e1R.jpg_960x960

کاربرد هیدروسیکلون در صنعت شن و ماسه

از سیکلون گاز و هیدروسیکلون در معادن شن و ماسه استفاده می شود ولی اینجا صحبت ما به صورت خاص در مورد هیدروسیکلون ها و کاربرد آن ها در تولید شن و ماسه می باشد.

هیدروسیکلون ها در بخش تولید صنایع تولید و دانه بندی شن و ماسه جهت جدا سازی ماسه از دیگر ضایعات تولیدی استفاده می گردد.

در حقیقت با استفاده از قوی ترین و دقیق ترین سرند های موجود در بازار نهایتا تا مقدار مشخصی از دانه بندی را می توان دست یافت این در حالی است که محدوده ی دانه بندی شن و ماسه ی مطلوب طیف گسترده تری از میزان جدایش سرندهای معمول موجود در بازار می باشد به همین دلیل برای جداسازی ابعاد میکرونی بهترین جداکننده استفاده از هیدروسیکلون ها می باشد.

ورودی هیدروسیکلون ها پالپ ترکیب شده از آب و شن و ماسه و گل می باشد. با ورود این پالپ به داخل مسیر جریان هیدروسیکلون ها ذرات بزرگتر از قسمت پایین و ذرات کوچکتر از قسمت بالایی خارج می شوند.

عوامل مختلفی در کیفیت کاربرد هیدروسیکلون ها موثر می باشد ولی در این قسمت می توان میزان جدایش این دستگاه ها را مد نظر قرار داد.

هیدروسیکلون مطلوب با طراحی صحیح در صنعت شن و ماسه هیدروسیکلونی می باشد که بیشترین جدایش ماسه از گل را داشته باشد. در حقیقت در مواردی مشاهده می شود که پالپ وارد محفظه ی هیدروسیکلون می گردد ولی میزان گل و لای موجود در خروجی آن بسیار زیادتر از حد مطلوب است. در اینجاست که ضریب جدایش در هیدروسیکلون ها مطرح می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هیدروسیکلون ها و دیگر تجهیزات فراوری مواد معدنی و روش های فراوری مواد معدنی مجله ی علمی ما را دنبال کیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *